[abc80] Högupplösningsgrafik på ABC806

Ola Andersson ola at organ.su.se
Mon Jan 22 15:17:44 PST 2018

Tycker det är kul att det är så mycket på gång på den här fronten!

På sidan 149 i servicemanualen:

http://www.abc80.net/archive/luxor/ABC80x/ABC806-dator-servicemanual.pdf

står det: OUT 6,Badr*16+Vadr

Ser gärna lite dokumentera källkod om hur du fixade VSYNC.
Jag har ett spel på gång till 806:an själv, men skrivet mest i Basic.
Har allt klart utom grafiken som måste fixas med lite assemblerrutiner
(måste ladda in i Video-RAM då jag har slut på Basic-minne)
Det är en uppföljare till Xagygs Torn :)

On 2018-01-22 18:50, Andreas Gustafsson wrote:
> Ja, nu är jag igång och spammar stackars ABC80-listan igen!
>
> Nu har jag hyfsad koll på hur textmode/attribut-färger etc. fungerar, och
> med Eriks hjälp har jag även lyckats vänta på VSYNC så att mina
> uppdateringar sker en gång per frame, vilket man givetvis vill för att få
> mjuk och fin animation.
>
> Nu skulle jag vilja börja leka med hiresgrafiken! Finns den beskriven
> någonstans?
> Har förstått så mycket som att man kan switcha in block av Video-RAM nere
> på 0000->7800 på något sätt, men hittar inte någon dokumentation på hur man
> [...]

Ola Andersson
Organisk Kemi
Stockholms Universitet
08-163743