[abc80] Högupplösningsgrafik på ABC806

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Mon Jan 22 09:50:04 PST 2018

Ja, nu är jag igång och spammar stackars ABC80-listan igen!

Nu har jag hyfsad koll på hur textmode/attribut-färger etc. fungerar, och
med Eriks hjälp har jag även lyckats vänta på VSYNC så att mina
uppdateringar sker en gång per frame, vilket man givetvis vill för att få
mjuk och fin animation.

Nu skulle jag vilja börja leka med hiresgrafiken! Finns den beskriven
någonstans?
Har förstått så mycket som att man kan switcha in block av Video-RAM nere
på 0000->7800 på något sätt, men hittar inte någon dokumentation på hur man
gör detta (antar att det är någon OUT-port som styr det).
Sedan vill jag även enabla grafikmoden på något sätt, och välja vilken av
de fyra bitmapparna som får plats i VRAMet som ska visas inte heller detta
har jag hittat hur man gör.
I servicemanualen finns det lite exempel, men de använder bara tråkig
BASIC, jag vill ju koda rätt "to the metal" i assembler!
I värsta fall kanske man kan ge sig på att disassemblera basic-kommando för
att hitta vad de gör?

/Andreas