[abc80] Mer ABC806...

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Fre Jan 19 07:11:32 PST 2018


(skickar detta igen då jag tror att jag av misstag körde reply så att det
bara gick till Robert och inte till resten av listan)

Stort tack för tipset om .ABS-filer!

Jag hittade Peters kod som du refererade till (länk här för den
intresserade: http://git.zytor.com/abc80/ithabs.git/), utgick från den och
skrev om den till att äta råa binärer (som min assemblerings-toolchain
spottar ur sig) istället för intel hex-format, och sedan funkade det
klockrent!

Hur stora kan ABS-filer vara egentligen? Kör DOS helt från ROM så den kan
ladda i princip RAMets fulla 32kb, eller ligger den och tar minne
någonstans?

2018-01-18 17:16 GMT+01:00 Robert Juhasz <juhasz at abc.se>:

> Kul att du kodar ABC806! Demo på gång till Retrogathering kanske? ;)
>
> Abc80x har helt annat .bac-format än 80. Däremot finns väldigt trevliga
> filhanteringsfunktioner, så lätt att bara skriva en basic-loader som laddar
> in binära blobbar där man vill i minnet. Eller varför inte använda
> abs-filer. Peter har skrivit en konverterare.....
>
> Robert
>
> Skickat från min Xperia™-smartphone från Sony
>
>
> ---- Andreas Gustafsson skrev ----
>
>
> Halloj ABC-entusiaster!
>
> Har kommit en bit längre sedan mitt förra mail. Jag kan fortfarande inte
> generera .BAC-filer från mina binärer som är kompatibla med 806an, men jag
> har istället genererat en vanlig ASCII .BAS-fil som poke:ar in hela binären
> i minnet, ungefär så här:
> 1 POKE 49152,123%
> 2 POKE 49153,45%
> ...
> XXX A=CALL(49152)
>
> Med hjälp av detta har jag kunnat köra åtminstone några små tester och
> börjat leka lite med attribut-moden (vilken skum implementation av access
> till attributminnet man valt alltså!)
>
> Dock så funkar min binär-injektionsmetod dåligt för större binärer av
> förklarliga skäl. Dels så blir ju .BAS filen nästan 20 gånger större än
> binären, och dessutom om binären är mer än max något hundratal bytes tar
> det evigheter för basicen att köra igenom alla POKEs och starta.
>
> Så om någon sitter på insikt i hur man kan göra motsvarande som bin2bac gör
> för ABC80 för ABC806 tar jag tacksamt emot förslag!
>
> Nästa fråga - någon som vet vad det är som generar interrupts på 806:an?
> På ABC80 verkar standard vara att ett interrupt körs på VBL, vilket är
> väldigt trevligt då man kan synkronisera sin kod som ska uppdatera grafik
> varje frame med en enkel HALT-instruktion för att vänta på nästa VBL.
> På 806an (åtminstone i emulator) verkar det dock köra interrupt oftare, har
> inte time:at exakt, men det känns som det är minst 2-3 gånger per frame.
>
> Någon som kan förstå sig på om det finns något sätt att VBL-synka sin kod?
>
> Jag har läst i ABC806-dator-servicemanual.pdf och det känns som det kan
> finnas relevant information där, men sättet allt presenteras på där är
> totalt obegripligt för mig,
>
> /Andreas
> _______________________________________________
> ABC80 mailing list
> ABC80 at abc80.org
> http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>


More information about the ABC80 mailing list