[abc80] ABCBus-problem

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Jan 17 14:07:20 PST 2018

On 01/15/18 16:30, Ola Andersson wrote:

> [...]

Ha, där ser man (och jag som jobbar på Intel, pinsamt...)

Det ser ut som en 74S138 (inte LS) fast med större ingångsmotstånd för
att höja ingångsimpedansen.  Resultatet är en krets som drar ström (70
mA!) som en 74S138 men något långsammare (18 ns istf 12, mot 39 ns för
74LS138.)  Den har också betydligt högre drivkraft än 74LS, vilket
troligen är varför de använde den kretsen.

74ACT138 torde vara den bästa ersättning som går att få tag på idag, med
74AS138/74F138 (AS och F är ekvivalenta) som alternativ.  74AHCT138
borde också funka i alla fall om du inte har alltför stor belastning på
bussen (8 mA IOLmax i stället för 10 mA).