[abc80] Minnesexpansion GEJo 128K

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Jan 14 15:12:55 PST 2018

On 01/10/18 16:04, Ola Andersson wrote:
> Jag har en ABC-80 med en GEJO 128 Kb minnesexpansion inbyggd, nån som
> vet hur den fungerar? Tyvärr fungerar inte själv datorn, skärmen blir
> full med 9:or när jag slår på den, ska felsöka den nån gång.

Det fanns en beskrivning av 128K-utbyggnaden i ABC-bladet för länge
sedan (tror det var 1982.)  Jag ska se om jag kan hitta den artikeln.

Vad gäller siffran 9, blinkar den eller ej?  Det motsvarar bitmönstren
1011 1001 (B9) eller 0011 1001 (39), respektive, vilket kanske ger en
idé.  Jämför 0010 0000 (20) vilket vore det normala.  När datorn startas
är bildminnet normalt 1111 1111 (FF) eftersom det är SRAM, i alla fall
på de exemplar jag sett, så något skriver till bildminnet.

Hur testar du datorn utan 128K?