[abc80] V.24-ingångarna är TTL-kompatibla!

hpa at zytor.com hpa at zytor.com
Sat Jan 6 14:57:35 PST 2018

On January 6, 2018 1:50:06 PM PST, Anders Jansson <andj at hem.utfors.se> wrote:

>En V24-lösning har sin charm och ett robust kontaktdon, men jag skriver
>
>upp i2c på önskelistan för ABC-SDIO-kortet också. Det finns inga lediga
>
>i2c-pinnar på PIC32 men det spelar kanske inte så stor roll.
>Hårdvarustödet för i2c master är ändå så omständligt och interrupt är
>hur
>som helst uteslutet. Man skulle kunna använda befintlig RS232TTL
>header.
>Alternativt finns några lediga paddar med serieresistorer på samma sida
>
>som SD-kortet där man kan löda in en bit av en IC-sockel som
>kabelkontakt.
> [...]

Varför är interrupt uteslutet?  Det finns billiga kontollchips t.ex. PCF8584/PCA9564 som är byggda specifikt för att driva en I²C-buss från en 8-bitbuss; det enda strulet med det är att hantera card select på ABC-bussen, och att återmultiplexera adressignalerna.  Insåg dock inte att det var slut på pinnar, det gör det ju mindre praktiskt.

Tänkte mig dock att I²C vore ett någorlunda vettigt alternativ motsvarande "shortbus" som C64-moddarna använder för enklare expansion.

Konstaterade en intressant sak häromdagen: en 3 MHz seriebuss (e.g. SPI) är snabb nog att det inte behöver synkronisering, vilket naturligtvis är intressant eftersom en 3 MHz klocka finns på busskontakten redan.