[abc80] Joystick

Robert Juhasz juhasz at abc.se
Mon Jan 1 23:28:33 PST 2018

Japp, nivåkonverter är ju förstås det bästa om man orkar. Tanken jag hade var att man skulle bygga allt av delar från Kjell(.com). Jag gillar på nåt sätt tanken att kunna ta en tur på stan och komma hem med delar till nästa ABC-projekt! ;)

Men klockade lösningar som i2c är intressant. Jag har tidigare testat SPI från abc80 till en arduino slave. Funkade fint. Jag vågar väl knappt berätta att nivåkonverteringen för clk och mosi sköttes av en diod och två motstånd... ;)

Dessutom är det smidigt att göra skiftningen i assembler och ta emot en byte i register c ungefär så här

- ld c,0
- loopa 8 ggr:
- sätt clk-ledning hög m out 58
- in a,(58) (alla bitar, rx hamnar i a, bit0)
- rra (bit 0 i carry)
- sl c (o tillbaka in i c)
- clk låg
- loopa

Har för mig att det blir ca 48 kbit/s om man bara ser till mjukvaran.......

Robert

Skickat från min Xperia™-smartphone från Sony

---- H. Peter Anvin skrev ----