[abc80] ABC800 externt ROM via ABCbus-SDIO

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tors Feb 22 00:01:07 PST 2018

(från tråden UFD-DOS via ABCbus på en ABC806?)

Den 2018-02- 22:05:25 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:
> [...]

UFD-info kommer snarare från START.BAS eller vad som anges i BASICINI.SYS.

> Man skulle kunna göra en ny variant av adapterkortet med den logiken,
> kanske.  Dessutom finns det en del signaler som ligger på andra platser
> i ABC800, och åtminstone en är ett problem för externa minnen -- kan
> också fixas på ett nytt adapterkort.

Adapterkortet är inte bara pin-pin. ABC800 B3/A5 går till ABC80 A5/B13.

Hmm ... läggs adressen ut externt även för 2k teckenminnet? Om man kopplar
adressbussen bit11 till XM# borde man få varannan 2k externt och kommer åt
printer-ROM men undviker teckenminnet. Men det blir lite speciellt :)
Kanske XM# = a15 | (a11&a12&a13&a14) för 0..30k externt,
eller vill du ha valbart intervall?

/Anders