[abc80] UFD-DOS via ABCbus på en ABC806?

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Tis Feb 20 14:31:25 PST 2018

 Tackar, det var jag som läst instruktionerna slarvigt och glömt hålla inne
PRG-knappen ja!
Med 0.8 och abc830-ufd filer funkar allt perfekt, min "multistegs"-loader
också, så nu är det bara full rulle framåt med utvecklingen!

Intressant att kunna provköra på riktig maskin, har redan hittat lite
egenheter jämfört med emulator:
1) Den riktiga maskinen är något långsammare än den emulerade. Hade lite
rutiner som var perfekt optimerade för att gå i full framerate (50Hz)
intrimmade på emulatorn, men på riktig hårdvara så gick det inte full
framerate. Fick skala tillbaka lite grann för att få perfekt 50Hz igen.
2) Jag fick konstiga "snö"-effekter med pixlar på skärmen på vissa ställen.
Tog ett tag innan jag kom på att dessa uppstod där man ändrade paletten!
Dvs. om man ändrar paletten när rasterstrålen är på en synlig del av
skärmen får man lite grafikbuggar där. Kul grej är att det är exakt samma
sak på Sega Mastersystem och Sega Megadrive, så det är nog inte helt
ovanligt att grafikkretsar reagerar på detta sätt.

Stort tack till alla för att ni hjälpt mig att komma så här långt!