[abc80] UFD-DOS via ABCbus på en ABC806?

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Sön Feb 18 10:53:29 PST 2018

Hej!

Har precis införskaffat en ABC806:a (inklusive "förlängningen" som gör att
man kan koppla på ett ABCbus-kort).
Maskinen funkar och startar upp med en prompt som säger:
ABC806

Men den gör samma sak även med ABCbus-kortet inkopplat, jag hade trott att
det kanske mig att det skulle dyka upp någon sorts UFD-DOS-info eller nåt,
men jag får bara ABC806-prompten.

På SD-kortet har jag en ABCDISK.HD0 image som jag själv genererat, och om
jag lägger en vanlig text-mode-BAS fil där så kan jag ladda den, så ABCbus
funkar som det ska.

Men för ABC806an har jag kodat massa roliga saker som måste laddas via
UFD-DOS (jag laddar .ABS-filer i flera steg och skyfflar upp till
grafikminnet etc.) - går det att lösa på något sätt?

I ABCWin så testar jag via att jag genererar en abc832-diskimage där jag
lägger in alla mina .abs-filer, sedan kör jag igång emulatorn och så kör
jag BYE och kan sedan köra igång min första .abs-fil genom att bara skriva
namnet på den (utan ändelse).

Nu vill jag kunna provköra mina .abs-saker även från ABCbus på riktig hw!

Antingen att generera en image som innehåller .abs-filerna som jag kan
lägga på SD-kortet, eller om man kan få den att läsa .abs-filer direkt från
det FAT-formatterade kortet eller nåt.

Genererar jag min egen ABCDISK.HD0-image (som jag gör för att köra på
ABC80)  så blir det fel direkt när jag kör BYE, en massa "Abort 48" spottas
ut på skärmen och LEDarna på ABCbusen blinkar argt.

Använder jag den abcdisk.hd0-fil som levererades med ABCbus-kortet så blir
det bättre när jag kör BYE, då får jag:
Disc operating system. Vers 1.04 Jan 82
* R E A D Y *
Men då är ju förstås inte mina filer med...

/Andreas