[abc80] CamelFORTH för ABC80

Abinsium abinsium at gmail.com
Sön Feb 18 07:48:24 PST 2018

Jag fick camabc att fungera i morse, se denna video:
https://youtu.be/7sdSJXZ3gX8 (1 min)
Det står lite i beskrivningen och i (stängda) issues på Github om hur
man gör. (Jag beklagar ljudet i videon, men det beror troligen på att
jag har den senaste versionen av Windows 10 för insiders i fast ring.
Det var inte lika dåligt inspelat ljud i förra versionen.)

Det vore också bra om man kunde köra CamABC i andra ABC80-emulatorer:
t.ex. den för Linux som fungerar i Raspberry Pi.

På sikt kanske det kommer include och included i camabc:
https://www.complang.tuwien.ac.at/forth/gforth/Docs-html/Forth-source-files.html

Eftersom man inte kan pasta in kod i ABCWin2 så försökte jag med detta
system i Windows 10:
https://pyautogui.readthedocs.io/
Det funkar för andra Windows-program, men tyvärr inte för ABCWin2.
I Kommandotolken, om ABCWin var senast aktiva program:
pip install pyautogui
python
from pyautogui import press, typewrite, hotkey
hotkey('alt', 'tab'); typewrite('bye\n', 0.1)

Resultat: ABCWin väljs, men inget skrivs.
Detta fungerar dock:
hotkey('alt', 'tab'); hotkey('alt', 'h'); hotkey('a')
Detta visa about-boxen.

Känner någon till något system som kan skriva automatiskt i ABCWin 2?
Det vore bra om det fanns en paste-funktion i ABCWin som klarar ÉéÜü
m.fl. ABC80-tecken.

Det är lite jobbigt nu när man bara kan skriva in program för hand, men
inte spara dem.