[abc80] Kabelfrågor och ABC-CAD - "mus"

Anders Sandahl anders at abc80.net
Tis Feb 13 11:44:39 PST 2018

> Hej ABC80-entusiaster,
>
> Jag råkade köpa på mig en Metric ABC80 med IO-expansionslådan och en
> ABC830 (dubbla diskdrives) härom veckan. Men den kom utan monitor och
> inga kablar. Så så småning om får jag väl bygga mig åtminstone en
> ström/video-kabel för att testa den. Så lite frågor:
>
> 1. Ström/video-kontakten, har den något namn, och går den att få tag
> på, eller var den Luxor-specifik? Om inte får jag offra en kontakt på
> bonus-prulen nedan.

Vet inte

> 2. Det råkar inte vara någon som sitter på instruktioner hur
> ABC-bus-kabeln till IO-lådan ska byggas? Osäker på om det bara är en
> 1:1-inkoppling eller om kortet som gick till IO-lådan hade några
> komponenter på sig.
Inga komponenter, det sitter ett kort i expantionslådeändan, men det är
bara för att det ska passa i bakplanet. Vet inte hur kabeln äk kopplad,
men kan mäta.

> 3. Ungefär samma fråga för IO-module <-> ABC830, hur ser mappningen
> mellan kontakterna ut där?

Beror på vilken floppykontroller du har. Antingen är det denna:
http://www.abc80.net/archive/luxor/diskdrives/Luxor-floppykabel-55-20900.txt

Eller denna:
http://www.abc80.net/archive/luxor/diskdrives/Luxor-floppykabel-55-21046.txt

Du kan identifiera vilken, schema 55-20900
http://www.abc80.net/archive/luxor/diskdrives/Kontroller-5520900-01-schema.pdf

schema 55-10046
http://www.abc80.net/archive/luxor/diskdrives/Luxor-floppy-kontroller-551046-x1.pdf

> Det följde med en bonus-pryl också, en proto-mus till ABC-CAD, som
> beskriven i
> http://www.abc80.net/archive/luxor/ABC80/ABC-cad-1000-EIN2006-11-1.pdf
> . Rolig sak som verkar extremt överambitiös med egen Z80 och en massa
> ROM. Dumpade EPROM/PROM för konservering, men kommer nog inte göra så
> mycket mer med den. Bilder för den nyfikne:
> https://photos.app.goo.gl/Apyw4pgC3RFbmgA62

Skicka EPROM image:arna till mig så lägger jag upp dem i arkivet.

/Anders