[abc80] Kabelfrågor och ABC-CAD - "mus"

Peter Bortas zino at lysator.liu.se
Sön Feb 11 18:32:08 PST 2018

Hej ABC80-entusiaster,

Jag råkade köpa på mig en Metric ABC80 med IO-expansionslådan och en
ABC830 (dubbla diskdrives) härom veckan. Men den kom utan monitor och
inga kablar. Så så småning om får jag väl bygga mig åtminstone en
ström/video-kabel för att testa den. Så lite frågor:

1. Ström/video-kontakten, har den något namn, och går den att få tag
på, eller var den Luxor-specifik? Om inte får jag offra en kontakt på
bonus-prulen nedan.

2. Det råkar inte vara någon som sitter på instruktioner hur
ABC-bus-kabeln till IO-lådan ska byggas? Osäker på om det bara är en
1:1-inkoppling eller om kortet som gick till IO-lådan hade några
komponenter på sig.

3. Ungefär samma fråga för IO-module <-> ABC830, hur ser mappningen
mellan kontakterna ut där?

Det följde med en bonus-pryl också, en proto-mus till ABC-CAD, som
beskriven i http://www.abc80.net/archive/luxor/ABC80/ABC-cad-1000-EIN2006-11-1.pdf
. Rolig sak som verkar extremt överambitiös med egen Z80 och en massa
ROM. Dumpade EPROM/PROM för konservering, men kommer nog inte göra så
mycket mer med den. Bilder för den nyfikne:
https://photos.app.goo.gl/Apyw4pgC3RFbmgA62

MVH,
--
Peter Bortas, Lysator