[abc80] CamelFORTH för ABC80

juhasz juhasz at abc.se
Sön Feb 11 13:26:09 PST 2018

Hej!

Här en lite random post med ett gammalt projekt som jag la upp på min
github - lite vagt relaterad till några kommentarer på listan om FORTH
och filrutiner i UFD-DOS...

CamelFORTH för ABC80!

Jag hittade den gamla FORTH:en för ABC80 som distribuerats via
ABC-klubben men var lite frustrerad över att den inte hade någon källkod
(nån som har?). Sedan har jag alltid velat porta en FORTH (vem har inte
det...)

Resultatet: CamelFORTH till ABC80. Det är bara ett par sena kvällars
jobb bakom det hela så det är lite inkomplett:

Det som finns:
- grundläggande port från CP/M till ABC80 (RAM börjar på 32768 istf 0,
bort med CP/M i/o)
- grundläggande abc80 i/o
- visst grafikstöd
- grundläggande interface till filhantering

MEN det finns viktiga saker som ännu inte funkar:
- LOAD och SAVE! Klubbens FORTH använde ju det gamla sättet med screens.
Jag kanske hade tänkt något lite modernare med filer i filsystemet som
man laddar...

Den assembleras just nu precis som originalet med en CP/M assembler
under CP/M (Z80MR.COM). Sen bygger man en diskimage till ABCWin (se
cam.bat)

Kolla in https://github.com/robertjuhasz/camabc om det verkar
intressant...