[abc80] Högupplösningsgrafik på ABC806

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Tors Feb 8 07:52:56 PST 2018


Tackar! Space-padding till 8+3 samt allt uppercase fixade biffen!

2018-02-08 16:52 GMT+01:00 Robert Juhasz <juhasz at abc.se>:

> filnamn ska vara paddade med space till 8+3 tecken:
> DATA.ABS -> DATAssssABS
> ... där s betecknar ett spacetecken. Jag har för mig att jag testat ladda
> både råa binärer och abs-filer med dessa funktioner. Tänk också på att ett
> helt block är 253 bytes...
>
> Robert
>
> Skickat från min Xperia™-smartphone från Sony
>
>
> ---- Andreas Gustafsson skrev ----
>
> (kan tillägga att jag provat alla kombinationer av filnamn, med och utan
> punkt, med och utan ändelse, stora och små bokstäver etc.)
>
> 2018-02-08 16:39 GMT+01:00 Andreas Gustafsson <
> andreas.gustafsson at gmail.com>:
>
>> Har försökt läsa på lite om DOS-funktionerna i Bit för Bit nu, men jag
>> blir inte riktigt klok på hur och vilka jag ska använda.
>>
>> Vad jag vill göra är ju ha filer med "rå" binärdata som jag sedan kan
>> ladda in i minnet, antingen i en klump eller att jag loopar och tar små
>> chunks, det funkar vilket som.
>>
>> Men vad för sorts filer ska jag ha på disken? Kan jag lägga rena
>> rå-binärer där och ladda dem, eller ska jag köra via .abs filer (fast utan
>> att vilja starta dem).
>> För tillfället skapar jag disk-images via abcwrite och kör sedan i
>> ABCWin, men jag vill ju ha en lösning som är kompatibel även sen när jag
>> kommer att köra på riktig hårdvara via ABCBus.
>>
>> Det verkar ju finnas exempelvis 601B "Load" som laddar en ABS-fil.
>> Jag gjorde ett test med denna, skapade en .ABS-fil med lite data som
>> laddas på 0xa000, lade denna som data.abs tillsammans med mitt
>> huvudprogram på en .dsk fil.
>>
>>     ORG 0x8000
>>
>>
>>     ld        de,filename
>>     ld        b,0
>>     ld        c,0xff
>>     call    0x601b
>>
>>     ld        hl,0xa000
>>     ld        de,0x7800
>>     ld        bc,160
>>     ldir
>>
>> inf:
>>     jp        inf
>>
>> filename:
>>     db "DATA.ABS"
>>     db 0
>>
>> Funkade inte alls, har provat att pilla lite på b och c parametrarna, men
>> det är ju som sagt mest gissningar.
>>
>> Kanske ABS-loading inte är det bästa sättet att lösa det på alls?
>>
>>
>> Finns det kanske något bra exempelprogram i något gammalt fint arkiv
>> nånstans? :)
>>
>> /Andreas
>>
>> 2018-01-25 16:18 GMT+01:00 Robert Juhasz <juhasz at abc.se>:
>>
>>> jag hade nog läst en sektor i taget o kopierat från dosbuf->vram. Om man
>>> vill läsa o kopiera mindre block finns många lättanvända funktioner i dos.
>>> Kolla sid 80-81 i bit för bit. De funkar också på abc80 med ufddos...
>>>
>>> Robert
>>>
>>> Robert
>>>
>>> Skickat från min Xperia™-smartphone från Sony
>>>
>>>
>>> ---- Andreas Gustafsson skrev ----
>>>
>>>
>>> På tal om att ladda saker - någon som har nåt tips på hur man kan
>>> "multiloada" saker enklast?
>>> Jag vill trycka in flera stycken hires-bilder (30kb styck). Då
>>> RAM-minnet bara är 32kb får man plats med en styck sådan i sitt
>>> huvudprogram som man kan trycka över till VRAM, men sen är det stopp.
>>> Det försök jag gjort är att bygga flera .abs-filer med en bild i varje,
>>> och sedan försöka quitta ut till DOS mellan varje, men det funkar icke.
>>> Alltså min teori var:
>>>
>>> program1.abs:
>>> switcha in VRAM på 0000->7fff
>>> Kopiera bild #1 dit
>>> switcha tillbaka ROM
>>> ret
>>>
>>> program2.abs
>>> switcha in VRAM på 0000->7fff
>>> Kopiera bild #2 dit
>>> switcha tillbaka ROM
>>> ret
>>>
>>> program3.abs
>>> ...
>>>
>>> och sedan till sist har man program5 som kan använda sig av alla bilder,
>>> och så skulle man då från dos bara köra:
>>> program1
>>> program2
>>> program3
>>> program4
>>> program5
>>>
>>> Men när jag exitar program 1 så hänger sig den emulerade 806an. :/
>>>
>>> /Andreas
>>>
>>> 2018-01-25 14:20 GMT+01:00 Robert Juhasz <juhasz at abc.se>:
>>>
>>>> peters abcwrite/abcread/ithabs är finfina verktyg för denna typ av
>>>> verksamhet! ;)
>>>>
>>>> Om han inte misstycker kan jag dela med mig av windowsbinärer jag gjort
>>>> av dessa om det finns intresse.....
>>>>
>>>> Robert
>>>>
>>>> Skickat från min Xperia™-smartphone från Sony
>>>>
>>>> ---- Ola Andersson skrev ----
>>>>
>>>> >Hur skapar du .dsk-filen?
>>>> >Jag gör det manuellt med ABCExplorer, men om jag använder samma filnamn
>>>> >på .dsk-filen verkar ABCWin inte märka att jag ändrat nåt (nån sorts
>>>> >cachning verkar det som).
>>>> >
>>>> >On 2018-01-25 13:37, Andreas Gustafsson wrote:
>>>> >> När jag kodade för ABC80 hade jag en bat fil som assemblerade, körde
>>>> en
>>>> >> bin -> bac konvertering, kopierade denna fil in en dsk-fil med namnet
>>>> >> "a.bac" och startade emulatorn.
>>>> >> Då var det bara att köra "run a" för att provköra.
>>>> >>
>>>> >> Får 806:an har jag nu gått över till .abs-filer istället, så då gör
>>>> bat
>>>> >> filen istället: assembler, bin->abs, kopiera denna fill till a.abs
>>>> och
>>>> >> starta emulatorn.
>>>> >> Sedna får jag köra "bye" för att komma till dos och sedan "a" för att
>>>> >> starta.
>>>> >>
>>>> >> Tack för erbjudande om testning, kanske behövs, men prio ett är att
>>>>>>>> >> en egen maskin nu när det börjat röra på sig i utvecklingen!
>>>> >>
>>>> >> /Andreas
>>>> >>
>>>> >> 2018-01-25 13:10 GMT+01:00 Ola Andersson <ola at organ.su.se
>>>> >> <mailto:ola at organ.su.se>>:
>>>> >>
>>>> >>     Ja, det är väldigt bra att ha en bra emulator.
>>>> >>     Jag har fått till det så att jag kan generera .bac-filer direkt
>>>> från
>>>> >>     min utvecklingsmiljö (kör SublimeText 3), men det är ju lite jobb
>>>> >>     att sen fixa en .dsk-fil i ABCExplorer och sen starta i ABCWin.
>>>> >>     Om man skulle få önska så vore det nice att kunna skicka in en
>>>> >>     bac-fil direkt som argument till ABCWin. Eller går det redan?
>>>> >>
>>>> >>     Jag kan testa dina 806-program åt dig tills vidare om du vill.
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>     On 2018-01-25 12:45, Andreas Gustafsson wrote:
>>>> >>
>>>> >>         Suveränt att du fortsätter uppdatera emulatorn, den är
>>>> >>         ovärderlig vid
>>>> >>         utveckling!
>>>> >>
>>>> >>         Jag tror nästan att jag ska ta och vänta in att jag får tag
>>>>>>>> >>         en riktig
>>>> >>         806a nu innan jag experimenterar vidare, känns som det vore
>>>> bra
>>>> >>         att ha den
>>>> >>         och provköra och verifiera på allteftersom. Jag kommer säkert
>>>> >>         stöta på
>>>> >>         massor med problem, 99% kommer vara jag som klantat till det
>>>> och
>>>> >>         1% kommer
>>>> >>         kanske vara att det är något som saknas i emulatorn, så för
>>>> att
>>>> >>         undvika att
>>>> >>         rapportera massa falska issues vill jag kunna testa själv
>>>> först!
>>>> >>
>>>> >>         /Andreas
>>>> >>
>>>> >>         2018-01-24 20:47 GMT+01:00 Erik Isaksson <
>>>> exon at lysator.liu.se
>>>> >>         <mailto:exon at lysator.liu.se>>:
>>>> >>
>>>> >>             Jaha, ser man på, där hittade du en brist i
>>>> >>             implementationen. Jag har
>>>> >>             visst gjort ett ful-hack  som ignorerar adressen och bara
>>>> >>             räknar upp
>>>> >>             palette-indexet för varje skrivning :-( Funkar ok så
>>>> länge
>>>> >>             man bara
>>>> >>             använder BASICens FGCTL som alltid skriver alla 16
>>>> register...
>>>> >>
>>>> >>             Fixar, om du inte tänker hitta något mer när du ändå
>>>> håller
>>>> >>             på :-)
>>>> >>
>>>> >>             mvh Erik
>>>> >>
>>>> >>             On 2018-01-24 16:04, Andreas Gustafsson wrote:
>>>> >>
>>>> >>             Riktigt trevlig dokumentation ser det ut att bli, tummen
>>>> upp!
>>>> >>
>>>> >>             När det gäller palett-register så tolkade jag också
>>>> >>             servicemanual-texten
>>>> >>             så som du skrev, men jag var tveksam för jag har inte
>>>> läst
>>>> >>             tidigare något
>>>> >>             om att out (c) på z80 skulle ta hänsyn till b-registret,
>>>> men
>>>> >>             det kanske är
>>>> >>             så.
>>>> >>             Dock verkar det inte fungera, för följande kod:
>>>> >>
>>>> >>                   ld        b,0
>>>> >>                   ld        c,7
>>>> >>                   ld        a,0x00
>>>> >>                   out    (c),a
>>>> >>
>>>> >>                   ld        b,1
>>>> >>                   ld        c,7
>>>> >>                   ld        a,0x77
>>>> >>                   out    (c),a
>>>> >>
>>>> >>             Ger *inte* samma resultat som:
>>>> >>
>>>> >>                   ld        b,1
>>>> >>                   ld        c,7
>>>> >>                   ld        a,0x77
>>>> >>                   out    (c),a
>>>> >>
>>>> >>                   ld        b,0
>>>> >>                   ld        c,7
>>>> >>                   ld        a,0x00
>>>> >>                   out    (c),a
>>>> >>
>>>> >>             Dvs. i bägge fallen vill jag sätta färg 0 till svart och
>>>> 1
>>>> >>             till vit, det
>>>> >>             enda som skiljer är ordningen vilken jag gör det i.
>>>> >>             Men i de nedre fallet verkar färg 0 bli vit, precis som
>>>> om
>>>> >>             b-registret
>>>> >>             ignorerades.
>>>> >>
>>>> >>             /Andreas
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>             2018-01-24 15:43 GMT+01:00 Erik Isaksson
>>>> >>             <exon at lysator.liu.se <mailto:exon at lysator.liu.se>>:
>>>> >>
>>>> >>                 Man måste använda instruktionen OUT (C), r som också
>>>> >>                 lägger ut
>>>> >>                 B-registret på de höga adressbitarna och används för
>>>> att
>>>> >>                 välja register.
>>>> >>
>>>> >>                 Jag håller precis på att dokumentera funktionen i
>>>> >>                 emulatorn, och kommit
>>>> >>                 ungefär så här långt:
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 Hi-Res Graphics
>>>> >>
>>>> >>                 512x240 pixels, 2 bits/pixel, gives 30kBytes.
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 Visible 32k-page selected by HRC-reg bits 3—0, active
>>>> >>                 32k-page selected
>>>> >>                 by HRC-reg bits 7—4.
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 Bit
>>>> >>
>>>> >>                 7
>>>> >>
>>>> >>                 6
>>>> >>
>>>> >>                 5
>>>> >>
>>>> >>                 4
>>>> >>
>>>> >>                 3
>>>> >>
>>>> >>                 2
>>>> >>
>>>> >>                 1
>>>> >>
>>>> >>                 0
>>>> >>
>>>> >>                 Page
>>>> >>
>>>> >>                 Active Page 0—15
>>>> >>
>>>> >>                 Visible Page 0—15
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 HRC-reg written using OUT 6,<val>.
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 Each nibble of video memory serves as an index into
>>>> the
>>>> >>                 palette
>>>> >>                 registers, which gives 4-bit color values for two
>>>> pixels.
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 Bit
>>>> >>
>>>> >>                 7
>>>> >>
>>>> >>                 6
>>>> >>
>>>> >>                 5
>>>> >>
>>>> >>                 4
>>>> >>
>>>> >>                 3
>>>> >>
>>>> >>                 2
>>>> >>
>>>> >>                 1
>>>> >>
>>>> >>                 0
>>>> >>
>>>> >>                 Pixels
>>>> >>
>>>> >>                 0-1
>>>> >>
>>>> >>                 2-3
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 Palette registers 0—15:
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 Bit
>>>> >>
>>>> >>                 7
>>>> >>
>>>> >>                 6
>>>> >>
>>>> >>                 5
>>>> >>
>>>> >>                 4
>>>> >>
>>>> >>                 3
>>>> >>
>>>> >>                 2
>>>> >>
>>>> >>                 1
>>>> >>
>>>> >>                 0
>>>> >>
>>>> >>                 Color
>>>> >>
>>>> >>                 P
>>>> >>
>>>> >>                 B
>>>> >>
>>>> >>                 G
>>>> >>
>>>> >>                 R
>>>> >>
>>>> >>                 P
>>>> >>
>>>> >>                 B
>>>> >>
>>>> >>                 G
>>>> >>
>>>> >>                 R
>>>> >>
>>>> >>                 Pixel
>>>> >>
>>>> >>                 0
>>>> >>
>>>> >>                 1
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 Palette registers are written using LD B,<idx>; LD
>>>> C,7;
>>>> >>                 LD r,<val>, OUT
>>>> >>                 (C),r
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 128k of Video Unit Memory (VUMEM) is available
>>>> through
>>>> >>                 one of three
>>>> >>                 mechanisms: 4k, 30k, or 32k paging.
>>>> >>                 4k-paging
>>>> >>
>>>> >>                 Enabled by EME-bit in MISC-reg.
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 30k-paging
>>>> >>
>>>> >>                 Enabled by executing code from 7800h—8000h (HR-opt).
>>>> >>                 Active page
>>>> >>                 available at 0000h—7800h.
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 32k-paging
>>>> >>
>>>> >>                 Enabled by DART chB DTR. Active page available at
>>>> >>                 0000h—8000h.
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 mvh Erik
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                 On 2018-01-24 13:01, Andreas Gustafsson wrote:
>>>> >>
>>>> >>                 Inser nu att jag nog inte riktigt förstått mig på
>>>> >>                 palett-systemet, jag
>>>> >>                 kan sätta upp färgerna genom att skicka saker till
>>>> port
>>>> >>                 7, men hur väljer
>>>> >>                 man *vilket* av de 16 palette-entryna man vill
>>>> påverka?
>>>> >>                 Servicemanualen börjar nämna lite om det på sida 122
>>>> men
>>>> >>                 hänvisar sedan
>>>> >>                 "(se teknisk beskr.)" och någon sådan hittar jag
>>>> inte!
>>>> >>
>>>> >>                 2018-01-23 23:46 GMT+01:00 Erik Isaksson
>>>> >>                 <exon at lysator.liu.se <mailto:exon at lysator.liu.se>>:
>>>> >>
>>>> >>                     Kul att det rör på sig! Jag hoppas jag har fått
>>>> rätt
>>>> >>                     funktion på sakerna
>>>> >>                     i emulatorn, bra om du kan verifiera med en
>>>> riktig
>>>> >>                     maskin om jag gjort rätt
>>>> >>                     :-)
>>>> >>
>>>> >>                     Bit 3 (P) i palettvärdet bestämmer väl dessutom
>>>> om
>>>> >>                     text eller grafik ska
>>>> >>                     synas givet en viss färg; börjar man blanda borde
>>>> >>                     det bli riktigt
>>>> >>                     psykedeliskt!
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                     / E
>>>> >>
>>>> >>                     On 2018-01-23 23:33, Andreas Gustafsson wrote:
>>>> >>
>>>> >>                     Tack Ola och Erik!
>>>> >>
>>>> >>                     Med hjälp av port 6 för att mappa in vilket
>>>> >>                     minnesområde jag peta på
>>>> >>                     samt visa på skärmen, port 35 för att aktivera
>>>> >>                     32kb-mappningen samt port 7
>>>> >>                     för att sätta upp paletten så har jag nu fått
>>>> igång
>>>> >>                     hires-grafik, funkar
>>>> >>                     fint!
>>>> >>                     Intressant lösning att den lägger sig ovanpå det
>>>> >>                     vanliga text-grafiken,
>>>> >>                     det här öppnar upp för skojiga effekter!
>>>> >>                     Har massor av idéer på vad man skulle kunna göra,
>>>> >>                     men ska försöka hålla
>>>> >>                     mig lite i skinnet tills jag har en riktig
>>>> maskin på
>>>> >>                     plats också så att man
>>>> >>                     kan verifiera allt till 100% :)
>>>> >>
>>>> >>                     /Andreas
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                     2018-01-23 19:22 GMT+01:00 Erik Isaksson
>>>> >>                     <exon at lysator.liu.se <mailto:exon at lysator.liu.se
>>>> >>:
>>>> >>
>>>> >>                         Det finns visst tre olika sätt att komma åt
>>>> >>                         grafikminnet (128k) på 806:
>>>> >>
>>>> >>                         - 30k-blocking: 30k kopplas in på
>>>> 0x0000--0x7800
>>>> >>                         vid exekvering av kod
>>>> >>                         på adress 0x7800--0x7fff
>>>> >>
>>>> >>                         - 32k-blocking: 32k kopplas in på
>>>> 0x0000-0x8000
>>>> >>                         vid aktivering av DART
>>>> >>                         ChB DTR
>>>> >>
>>>> >>                         -4k-blocking: godtyckligt 4k-block kan
>>>> kopplas
>>>> >>                         in på "godtycklig" plats
>>>> >>                         i minnet, aktiveras av EME i MISC-registret
>>>> (out
>>>> >>                         54,128)
>>>> >>
>>>> >>                         Känns ju som enklaste sättet om man kör från
>>>> >>                         egen assembler är
>>>> >>                         32k-blocking...?
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                         mvh Erik
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                         On 2018-01-23 00:07, H. Peter Anvin wrote:
>>>> >>
>>>> >>                         On 01/22/18 09:50, Andreas Gustafsson wrote:
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                                 Ja, nu är jag igång och spammar
>>>> stackars
>>>> >>                                 ABC80-listan igen!
>>>> >>
>>>> >>                                 Nu har jag hyfsad koll på hur
>>>> >>                                 textmode/attribut-färger etc.
>>>> fungerar,
>>>> >>                                 och
>>>> >>                                 med Eriks hjälp har jag även lyckats
>>>> >>                                 vänta på VSYNC så att mina
>>>> >>                                 uppdateringar sker en gång per frame,
>>>> >>                                 vilket man givetvis vill för
>>>> >>                                 att få
>>>> >>                                 mjuk och fin animation.
>>>> >>
>>>> >>                                 Nu skulle jag vilja börja leka med
>>>> >>                                 hiresgrafiken! Finns den beskriven
>>>> >>                                 någonstans?
>>>> >>                                 Har förstått så mycket som att man
>>>> kan
>>>> >>                                 switcha in block av Video-RAM
>>>> >>                                 nere
>>>> >>                                 på 0000->7800 på något sätt, men
>>>> hittar
>>>> >>                                 inte någon dokumentation på
>>>> >>                                 hur man
>>>> >>                                 gör detta (antar att det är någon
>>>> >>                                 OUT-port som styr det).
>>>> >>                                 Sedan vill jag även enabla
>>>> grafikmoden
>>>> >>                                 på något sätt, och välja
>>>> >>                                 vilken av
>>>> >>                                 de fyra bitmapparna som får plats i
>>>> >>                                 VRAMet som ska visas inte heller
>>>> >>                                 detta
>>>> >>                                 har jag hittat hur man gör.
>>>> >>                                 I servicemanualen finns det lite
>>>> >>                                 exempel, men de använder bara tråkig
>>>> >>                                 BASIC, jag vill ju koda rätt "to the
>>>> >>                                 metal" i assembler!
>>>> >>                                 I värsta fall kanske man kan ge sig
>>>>>>>> >>                                 att disassemblera
>>>> >>                                 basic-kommando för
>>>> >>                                 att hitta vad de gör?
>>>> >>
>>>> >>                                 Bit för bit beskriver grafiken för
>>>> >>                                 ABC800C/M, men tyvärr inte ABC806
>>>> >>
>>>> >>                             som
>>>> >>                             kom ut senare.  Tyvärr är kretsschemat
>>>> inte
>>>> >>                             så användbart heller,
>>>> >>                             eftersom ABC806 använde en hel del
>>>> >>                             PAL-kretsar, som då hade blivit
>>>> >>                             tillgängliga.
>>>> >>
>>>> >>                             Det finns troligen något i ABC-bladen
>>>> >>                             och/eller ABC-klubbens MSG, och
>>>> >>                             kanske i någon annan manual.  Det kanske
>>>> går
>>>> >>                             att hitta en manual
>>>> >>                             och/eller simulator som klurat ut det,
>>>> med,
>>>> >>                             och tracea vad ROMmen
>>>> >>                             faktiskt gör.
>>>> >>
>>>> >>                             ABC800C/Ms HR-grafik var rätt annorlunda;
>>>> >>                             den kopplades automatiskt in
>>>> >>                             på 0-16K plus ett PROM på 30-32K om CPUn
>>>> >>                             började köra kod på de senare
>>>> >>                             addresserna (M1 + MREQ användes för att
>>>> >>                             klocka en vippa som lagrade
>>>> >>                             A[15:11] = 01111).  ABC806 hade ju
>>>> 128K, dock.
>>>> >>
>>>> >>                             ABC802 hade RAM på 0-32K som kunde
>>>> kopplas
>>>> >>                             in via en statussignal från
>>>> >>                             en av SIO-kretsarna (lite som A20 på PC
>>>> >>                             kontrollerades via
>>>> >>                             tangentbordskontrollern.)  Jag vet att
>>>> det
>>>> >>                             interfacet stöddes också på
>>>> >>                             ABC806, men jag tror också att det gick
>>>> att
>>>> >>                             kontrollera i finare
>>>> >>                             detalj.
>>>> >>
>>>> >>                                       -hpa
>>>> >>
>>>> >>                             _____________________________
>>>> __________________
>>>> >>                             ABC80 mailing list
>>>> >>                             ABC80 at abc80.org <mailto:ABC80 at abc80.org>
>>>> >>                             http://www.abc80.org/mailman/
>>>> listinfo/abc80
>>>> >>                             <http://www.abc80.org/mailman
>>>> /listinfo/abc80>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>                         _____________________________
>>>> __________________
>>>> >>                         ABC80 mailing list
>>>> >>                         ABC80 at abc80.org <mailto:ABC80 at abc80.org>
>>>> >>                         http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>>>> >>                         <http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>>>> >
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>         _______________________________________________
>>>> >>         ABC80 mailing list
>>>> >>         ABC80 at abc80.org <mailto:ABC80 at abc80.org>
>>>> >>         http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>>>> >>         <http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >>     --
>>>> >>     Ola Andersson
>>>> >>     Organisk Kemi
>>>> >>     Stockholms Universitet
>>>> >>     08-163743
>>>> >>     _______________________________________________
>>>> >>     ABC80 mailing list
>>>> >>     ABC80 at abc80.org <mailto:ABC80 at abc80.org>
>>>> >>     http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>>>> >>     <http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80>
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >
>>>> >
>>>> >--
>>>> >Ola Andersson
>>>> >Organisk Kemi
>>>> >Stockholms Universitet
>>>> >08-163743
>>>> >_______________________________________________
>>>> >ABC80 mailing list
>>>> >ABC80 at abc80.org
>>>> >http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>>>> _______________________________________________
>>>> ABC80 mailing list
>>>> ABC80 at abc80.org
>>>> http://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80
>>>>
>>>
>>>
>>
>


More information about the ABC80 mailing list