[abc80] Tecken 80

Anders Sandahl anders at abc80.net
Mon Feb 5 13:18:08 PST 2018

Hej,

I helgen lagade jag min ABC 80 som har TKN80-3 från Myab och någon
minnesexpansion. Det sitter 64 K RAM i datorn men jag är osäker på om/hur
man kan utnyttja allt.

Jag noterade att det var bytt PROM i maskinen, två var samma som i min
andra ABC 80 men två var bara delvis lika. Klisterlappen på undersidan
säger Checksumma 9913 på båda. På maskinen med TKN80 finns det en
klisterlapp som säger checksumma 9913 i 40 kolumn läge och 8881 i 80
kolumn läge.

Under klisterlappen där det står TKN-III döljer det sig ett 2732 OTP-ROM,
som förmodligen används i 80 kolumns läget. Det är fastlött så jag
har inte läst ut innehållet ur detta.

Det sitter ett HM6116, 2 kilobytes statiskt RAM på kortet, detta måste
vara bildminnet.

Är det någon som har någon dokumentation på TKN80-3?
Bytte man ROM när man installerade TKN-80?
Är det någon som känner igen minnesexpansionen?

Bild på datorns inre:
http://www.abc80.net/archive/luxor/ABC80/pictures/ABC-80-with-TKN80-3.jpg