[abc80] Kan ej få TXPOINT att fungera med färg i någon emulator i ABCWin2

Erik Isaksson exon at lysator.liu.se
Sat Feb 3 01:23:27 PST 2018

Hej,

det här har ju varit uppe till diskussion tidigare vill jag minnas.
Emulatorn använder ju samma BASIC-ROM för båda 800-modellerna (M/C),
vilket verkar funka bra så här långt. Jag har dock ingen 800C att testa
mot, så jag vet ju inte säkert.

Vad gäller txpoint specifikt så verkar det ju som att kommandot finns i
basicen, men att det saknas något stöd i hårdvaran då man får felet
"enheten ej ansluten". Detta vore ju rimligt för 800M då den inte har
stöd för teledata-grafik (saknar CRTC-krets), men det borde kanske ha
funkat för 800C? Någon som har en disassemblering av basicen som kan
kolla vad det är för "enhet" som inte är "ansluten"?

Mvh Erik