[abc80] bevarad mjukvara från abc800?

Anders Sandahl anders at abc80.net
Tors Dec 13 11:52:56 PST 2018

Hej,

Mina Kryoflux inställningar:

ABC-disketter
640k, 5,25", 80 tracks, 16 sectors, 256 bytes/sector, 2-sides, MFM
dtc -d1 -p -fabc800/640k/disk000.img -e79 -z1 -v300 -oo8 -i4
-fabc800/640k/disk000_stream/stream -e79 -v300 -i0

160k, 5,25", 40 tracks, 16 sectors, 256 bytes/sector, 1-side, MFM
dtc -p -fabc80/160k/disk000.img -e39 -z1 -v300 -g0 -oe39 -i4
-fabc80/160k/disk000_stream/stream -e39 -v300 -g0 -i0

80k , 5,25", 40 tracks, 16 sectors, 128 bytes/sector, 1-side, FM
dtc -p -fabc80/160k/disk000.img -e39 -z0 -v300 -g0 -oe39 -i3
-fabc80/160k/disk000_stream/stream -e39 -v300 -g0 -i0

ABC838, 1024k 8", 77tracks, 26 sectors/track, 256bytes/sector, 2-sides, MFM
dtc -p -fabc800/abc838/disk003.img -z1 -e76 -oe76 -oo8 -v360 -i4
-fabc800/abc838/disk003_stream/stream -e76 -i0

Det går att läsa 8" disketter med Kryoflux, men man måste ha en adapter.
Jag använder en drive från en ABC838 och en sådan här:
http://www.dbit.com/fdadap.html

Nu har jag knappt läst några 8" disketter, men ett par har jag läst. Har
inte så många. Kan hjälpa till med detta

Det fungerar bättre att läsa 40-spårs disketter i 40-spårs drivar, ska man
skriva så är det ett måste. Saknas diskettstationer så har jag några som
jag kan bidra med om det hjälper till att få disketter arkiverade.

Mvh Anders