[abc80] abc1600

juhasz juhasz at abc.se
Tors Dec 13 11:35:17 PST 2018

Apropå diskussionen om ABC80x-mjukvara så fick jag lite kul flashbacks
till hur jag i början på 2000-talet dumpade ut en tar-avbild av systemet
från min abc1600... Den här alltså:

https://www.abc80.net/archive/luxor/sw/disk_images/ABC1600/sys1600.tar

Det var ju rätt mycket filer och dessutom var disken så liten att det
inte gick att göra en tar-fil av hela systemet på den... Lösningen var
att föra över källkoden till rzsz till 1600:an med kermit, vilken jag
sen lyckades kompilera med cc/make på 1600:an. Därefter var det enkelt
att tar:a hela filsystemet till stdout och pipea det genom sz till
serieporten och min pc med minicom... 10 mbyte på 9600 baud...... men
det funkade!

Så nu undrar jag, är det nån mer som har kompilerat nåt på en 1600:a på
den här sidan milleneskiftet? ;)

Jag har också testat abc1600-emulering i Mame - den kommer ett steg i
bootprocessen men sen verkar det hänga sig....

Vore också kul att få fram mer mjukvara - t ex det där cad-systemet som
jag hört om....

Robert

PS. om man inte har en råtta (dvs ABC-R8) går det lika bra med en
Amigamus med en adapter...