[abc80] Video: ABC80 & ABC800 IoT för ESP32 utvecklad i Arduino IDE

Abinsium abinsium at gmail.com
Sön Apr 22 13:35:25 PDT 2018

Jag testar en ABC 80-emulator med BASIC II (ej utvecklad av mig) som kör
i ESP32:
https://youtu.be/AoYaOoL6RiI (17 min)

ABC80, ABC81 och ABC802 för ESP32 utvecklad i Arduino IDE:
https://github.com/robertjuhasz/ABC80ofThings

Manual och böcker:
http://www.abc80.net/archive/luxor/ABC80x/ABC802-dator-manual-BASIC-II.pdf
http://www.abc80.net/archive/luxor/sw/doc/Bit-f%C3%B6r-bit-med-ABC800.pdf

Bedstead font:
http://bjh21.me.uk/bedstead/

Tipsrads-maskinen:
https://www.abc.se/programbanken/abc/abc80/tips/tipsrad.bas

Adafruit Feather HUZZAH32 - ESP32:
https://www.electrokit.com/adafruit-feather-huzzah32-esp32.55184

Arduino IDE för ESP32:
https://learn.adafruit.com/adafruit-huzzah32-esp32-feather/using-with-arduino-ide

ABCWin2:
http://www.lysator.liu.se/~exon/archive/ABCWin2/

Tera Term:
https://ttssh2.osdn.jp/index.html.en

Man kan också använda picocom i Ubuntu för WSL med WSLTTY (med CP1252
ANSI codepage) för att kommunicera med ABC81 i ESP32:
sudo chgrp dialout /dev/ttyS21
sudo chmod 660 /dev/ttyS21
picocom --emap delbs --omap delbs -c -b 115200 /dev/ttyS21

Avsluta picocom med Ctrl+A Ctrl+X.

Det finns även en spellista med denna och andra videor om ABC 80 och ABC
800:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLUx1NFKWh2OGYRFMgPhZW2B6xXWkXplqv

Prenumerera gärna på min YouTube-kanal och dela gärna videorna så
hjälper ni en liten youtuber. Att vara prenumerant kostar inget och stör
inte, ty man ser bara hur många nya videor som kommit sedan man besökte
kanalen och kanalerna verkar hamna i ordning efter ens intresse så man
ser normalt inte kanaler man inte tittar på ofta, men de går att rulla
fram vid behov.

Apropå ESP32 så finns det en framstående youtuber, Bitluni, som lyckats
göra färggrafik (komposit video) och ljud samtidigt. Jag har testat de
flesta av hans ESP32-program (inkl. AM-radiosändare) och de fungerar på
t.ex. HUZZAH32. Man skulle kunna göra en fristående ABC80-emulator med
video-ut och ljud, samt t.ex. PS/2-tangentbord in.
https://youtu.be/-JXuwwXQh8c