Lista BAC-filer på Win/Mac

Thomas Michanek thomas.michanek at gmail.com
Tis Apr 17 15:52:16 PDT 2018

En kanske lite udda fråga, men finns det något program som kan
läsa en BAC-fil på Windows eller Mac-datorer och producera en
listbar textversion av Basic-koden? Alltså en avkodare ("LIST")
av det semikompilerade formatet, helst för både ABC80 och 800.

Alternativt, finns det en klar och entydig definition av formatet
någonstans? Alltså inte på nåt ungefär, utan vad varenda byte
gör, med alla internkoder för satser, variabler, osv.
Jag har inte lust att gräva ner mig i koden för Basic-tolken.

Sedan finns det tydligen ett slags komprimerat BAC-format också
("squeezed") som gör ett program icke listbart. Jag är lite nyfiken
på hur det ser ut också :-)

/Thomas