[abc80] ABC802 röktest

Anders Sandahl anders at abc80.net
Fre Okt 20 00:26:55 PDT 2017

Jag tycker att det är en bra ide att mäta spänningarna. Jag har faktiskt
råkat ut för en del dåliga kondensatorer i Luxors apparater, de närmar sig
sakta 40år...

Men det är mest Rifa X-kondensatorer som brunnit, de sitter som filter
över nätspänningen. De lämnar mycket rökt och kladd efter sig, men övrig
elektronik klarar sig.

I en någon diskettstation har jag bytt glättningskondensatorerna i
nätdelen. Är dessa dåliga blir spänningen för hög och elektroniken efter
brinner upp...

Kablarna till tangentborden är kassa, men jag har inte kollat isoleringen
på de enskilda ledarna under metallfolien på något.

/Anders