[abc80] ABC-buss <=> FPGA (omtänk)

hpa at zytor.com hpa at zytor.com
Sat Mars 18 13:08:56 PDT 2017

On March 18, 2017 12:43:40 PM PDT, Anders Jansson <andj at hem.utfors.se> wrote:

>I och för sig ... vårt kort kan ju emulera (delar av) vissa kort och
>även
>logga all extern IO på bussen vid felsökning. Det unika med din FPGA är
>
>förstås att vara "fågeln". Det jag är mest intresserad av just nu är
>att
>kunna koppla ABCbus-SD-kortet. Även andra IO-kort vore förstås roligt
>att
>kunna köra. IO-delen är väl absolut mest intressant?
>
>En minimalistisk plan kunde vara att tills vidare behålla DE1 och bara

> [...]

Jo, och som sagt var är kortet menat att vara kompatibelt med (nästan) hela DE-serien via kabel så det är inga problem.  Jag hittat ett mycket billigare (och mindre!) RS232 chip än MAX238 så med "svans" blir det inte så dyrt.  Gjorde layouten för det blocket i går kväll.

Försöker klura ut om det finns något vettigt sätt att extrahera tredje övertonen (9 MHz) från klockan som kanske är billigare än en PLL.  Annars är inte PLL:en särskilt giftig...