[abc80] ABC-buss <=> FPGA (omtänk)

Göran Åhling goran at eadc.se
Tors Mars 16 12:45:59 PDT 2017

Hmm, jo i första skrivningen var ju att:

Kortet dels skulle kunna användas som "expansion" av en fysisk ABC

Kortet dels skulle kunna vara en fysisk ABC som kopplas till någon expansion

Kortet möjligen skulle sitta som "mellansteg" mellan ABC och expansion.

"Fysisk ABC" skulle dock kunna vara en annan FPGA med ett likadant kort
i det första fallet...

Men jag ser väl tre påtagliga användningar

1) Att vara expansion, t.ex. som floppy-emulerande SD-minnesadapter,
eller varför inte hårddiskemulerande för en äkta ABC.?

2) Att emulera en ABC-maskin som kör mot äkta I/O-låda, och/eller kör
mot floppy-emulator enligt 1)

3) Att vara ett felsökningsverktyg, eller att emulera något/några
I/O-kort i en uppställning med annan dator och annan I/O i en låda.

För 2) och 3) kan väl grafikutgång vara av intresse... (i 3) för att se
diagrammen som man felsöker med hjälp av som någon annan logikanalysator)

Har jag inte läst om att 2) redan är tillverkad... Jag är egentligen
sugen i att hänga på, men har inte haft tid... Mina egna ABC-prylar
ligger långt in i ett Shurgard, och min tid måste prioritera familj och
bostad...  Jag har inte lagt på minnet vilka kort och system som har
använts. Hur togs bilden ut?

Jag vet inte om 2) riktigt är i Peters planer just nu, men för mig känns
det inte så orimligt. Med övriga ABC-specifika I/O i ett kort, kanske i
ett Arduinoformat-kort, kanske i flera? (V-24, Ljud, Kasett,
Tangentbord, video?) -förutom bussen som måste komma i grundläggande
kontakt från FPGA-kortet.,

Men grind-mässigt måste det väl räcka och bli över med ett lämpligt
FPGA-demokort som dels kör en Z-80 CPU, PROM och RAM, OCH har det nu
aktuella kortet som ABC-interface mot omvärlden. Min "första" ABC-80 är
av den senare typen, utan separat bildskärm, så för mig är det helt
naturligt att mata ut video. Idag är det kanske lättast om man kan köra
VGA eller DVI till någon PC-skärm, i någon antik mode, för egen del har
jag ett par "samtida" monitorer i klassisk PAL-upplösning (15 625 Hz
horisontellt), i den av mig älskade och saknade bärnstensfärgen från
Philips och riktig 4:3. Överkurs blir väl att fixa UNI-80
funktionalitet, senare... (Dvs 64 kByte RAM och CPM)

I FPGA och eller stödprocessor vore det kul att lägga dels
skrivarinterface, ev ett som kör en Linux-kärna och kan skicka LPR över
nätet till skrivaren när ABC:n tror att det är "Centronix" till en
matrisskrivare. Att emulera floppysar vore ju intressant, riktigt kul om
man kunde få till det lite som i SIMH-emulatorerna där man har en fil
som är en disc-image. I det här fallet kanske stödprocessorn skulle
kunna köra ftp över samma sladd som talar med skriveriet, för att lägga
in och hämta ut önskade diskett-immages.

Samtidigt har jag lite prylar och system med ABC-I/O-kort som jag gärna
vill fortsätta att kunna "leka med". Givetvis lite antika prylar idag,
men nyköpta prylar ger ju ingen annan funktion, bara andra kontakter när
man talar om att läsa in 0-10V och liknande...

På sitt sätt vore det en kul spin-off att kunna köra FPGA:n som adapter
mellan en PC och en ABC-buss med I/O

Skall man riktigt spinna loss i sina funderingar, med korten som ju har
en ARM-processor hårt som en del av FPGA-kislet, så kanske den kan köra
en web-server också, inte bara LPR och FTP som jag skrivit ovan...

Då skulle den emulerade ABC:n köras i en FPGA-Z80, köra "bildminne" som
scannas av stödprocesson och läggs ut som HTTP, dvs man surfar in till
sin ABC-80 emulator (om man inte vill eller kan ha riktig PAL-monitor).

På den gamla goda tiden hade min gymnasieskola ett nätverk mellan ett
antal ABC-80 över en 2-tråd, typ apple-talk. Tror det var ABC-net... I
ena hörnet av rummet stod en större expansionslåda med två 8" floppysar
och en skrivare. Jag tror att interface-kortet, som var ett per maskin
förstås, innehöll några kB kod och interfacet, men jag minns inte mycket
av detaljerna. Undrar om någon har kvar kunnande och programvara för
sådant idag? Vill minnas att man läste och skrev filer ungefär som om
discen var ens egen.

Jag skriver detta för att fundera på om samma kod idag kunde användas
för att komma åt "disc" utan att emulera en fysisk floppy-drive.

MVH
Göran