[abc80] Aspect-ratio på tecken?

Thomas Michanek thomas.michanek at gmail.com
Tors Mars 16 08:37:52 PDT 2017

Hej allihopa, jag är ny på ABC80-listan :-)

Jag såg Peter Anvins svar på Andreas inlägg och har några kommentarer.
ABC80:s teckencell består ju av 6x10 pixlar, alltså är skärmens upplösning
240x240, precis som pixelgrafiken på ABC800.
Men eftersom originalskärmens aspekt är ungefär 4:3 så innebär ju det att
pixlarna är lite udragna i horisontalled, vilket man kan se med blotta ögat.
Det innebär att en "dot" på 3x3 pixlar också är lite utsträckt i horisontalled.

Därför tolkade jag nog Andreas fråga fel, eftersom han pratar om en
kvadrat av *tecken*, inte pixlar (eller "dots" för den delen).
En 10x10-kvadrat med tecken motsvarar en 60x100-kvadrat med pixels.
Med skärmaspekt på 4:3 ger det ett förhållande på 240:300 för en
sådan kvadrat, eller 4:5 (samma som Peters siffra, fast på ett annat sätt :-)

För att få en helt kvadratisk ruta måste man alltså öka i x-led med just 25%.

/Thomas Michanek
Gammal ABC-hacker i Linköping