[abc80] ABC-buss <=> FPGA (omtänk)

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Mars 16 08:12:11 PDT 2017

Görans kommentarer har fått mig att tänka om lite grann.

VGA är egentligen en utbyggnad av DE0-Nano-SoC och har ingen att göra
med ABC, vare sig elektriskt eller logiskt.  Om man vill köra med ett
annat kort i DE-serien så finns troligen en grafik-utgång redan,
antingen VGA eller HDMI.  Dessutom är 6-bitars VGA lite väl sunkigt.
Slutligen behövs det inte alls om man vill använda det som en
I/O-expansion till en fysisk ABC.

Så låt det ligga på ett separat kort på Arduino-kontakterna på DE0-Nano-SoC.

Följaktigen tänker jag hoppa över VGA och i stället använda de pinnarna
till en ABC-kompatibel V.24-port (som inte heller behövs för en fysisk
ABC, men som är definitivt ABC-specifikt.)

För att Arduino-kontakten ska vara tillgänglig, så kommer jag att vända
på DE0-Nano-SoC-kortet i den tänkta "mackan" och använda en kort
flatkabel för att koppla in den.  Det gör det också enklare att stödja
andra DE-kort, eftersom alla kommer att använda flatkabel och
hankontakt. Dessutom gör det kortet lite mer robust ifall positionen på
kontakterna inte blir 100% korrekt.

Så det verkar lösa en hel del problem på en gång.  Det enda negative är
att om man vill använda just den mackan i stället för en fysisk ABC
krävs det två expansionskort i stället för ett; dock är ABC-kortet
endast nödvändigt för just ABC-specifik I/O, så om igen är de väl
separerade.

Nu skulle jag gärna vilja veta om det är någon överhuvudtaget som vore
intresserad av en kassettport, för jag skulle möjligen kunna fixa
tillräckligt med pinnar för det, men det är ett något komplicerat
interface så lär dra upp kostnaden.

Tack för kommentarerna och ge gärna fler... det är jättebra!