[abc80] ABC-buss <=> FPGA (mer detaljer)

Göran Åhling goran at eadc.se
Tis Mars 14 22:34:20 PDT 2017

Den 2017-03-15 kl. 05:27, skrev H. Peter Anvin:
> Skulle skickat detta till listan, men det blev visst fel...

> Har sedan kommit på att jag kanske var lite väl pessimistisk.  Chip ur
> MAX200-serien, t.ex. MAX238, kan matas med +5 V och har ett uttag för
> c:a ±10 V som man kan dra kanske 10-20 mA från utan att det drar ner
> spänningen alltför mycket (±8 V för 20 mA).  Det kanske duger även om
> ABC80 kunde ge uppemot 100 mA för -12 V och ännu mer för +12 V.
>
> Det är ändå inte direkt billigt... USD 5,35 bara för MAX238, plus
> kondensatorer.
>
> 	-hpa

Ett par pinnar där man matar in +/- 12-V, dvs yttre nätagg, är på alla
sätt ok! Har nog liggande ett antal smånätdelar som ger +5 och +/- 12,
det var ju en "standard" rätt många år trots allt! Borde kunna vara en
stiftlist eller så. Och så en svans ut till  9-pinnars kontakten.

Givetvis skulle man kunna klippa ledningar i "svansen" och mata
spänningarna från sidan utan att gå över ett kort, men det är väl lite
"mindre elegant" som konstruktion...

Och för Reset så är ju frågan om man skall ha en enda Reset, som laddar
om FPGA, soft-CPU etc, eller om man skall ha en ABC-reset, där man
resetar en soft Z-80, men inte "hårdvaran" när man varit lite för
optimistisk med sin ABC-programmering...

Mvh, Göran