[abc80] ABC-buss <=> FPGA (mer detaljer)

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Mars 14 21:27:30 PDT 2017

Skulle skickat detta till listan, men det blev visst fel...

On 03/14/17 20:56, H. Peter Anvin wrote:

> Reset-knapp är ju lätt (bara att jorda RESIN#...) som naturligtvis finns
> kopplad till både FPGAn och bussen.
>
> V.24 är marigare, i synnerhet om man ska göra ABC80:s variant, som ju
> hade ±12 V supply tillgängligt på kontakten... spänningar som inte alls
> finns på kortet f.n. om man inte har ett externt aggregat som producerar
> de spänningarna att lägga på bussen.  Om man är inkopplad till en fysisk
> ABC80 finns de ju, men då är det väl inte lika viktigt :)
>
> Det finns RS-232-chip med intern spänningsomvandling, men de äldre chip
> [...]

Har sedan kommit på att jag kanske var lite väl pessimistisk.  Chip ur
MAX200-serien, t.ex. MAX238, kan matas med +5 V och har ett uttag för
c:a ±10 V som man kan dra kanske 10-20 mA från utan att det drar ner
spänningen alltför mycket (±8 V för 20 mA).  Det kanske duger även om
ABC80 kunde ge uppemot 100 mA för -12 V och ännu mer för +12 V.

Det är ändå inte direkt billigt... USD 5,35 bara för MAX238, plus
kondensatorer.