[abc80] ABC-buss <=> FPGA (mer detaljer)

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tis Mars 14 14:44:10 PDT 2017

Den 2017-03- 00:55:59 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:

> [...]
> en "macka") siktar jag f.n. på DE0-Nano-SoC (även Atlas-SoC, det är
> samma kort).  Jag tror att DE0-Nano (utan -SoC) är mindre, och troligen
> skulle hål för att kunna montera båda göra att komponenterna inte får
> plats.
>
> Har klurat ut hur jag får dit en ESP Wifi-modul, antingen en ESP-01 i en
> sockel eller ESP-12 fast monterat (inte båda, har inte bestämt mig än):
> jag använder ett I2C-GPIO-chip för vissa signaler som inte behöver
> ändras så ofta (t.ex. CS# på SD-kontakten, eller RESET# på ESP.)

+1 för min del!

> 2. Av de som är intresserade, hur många vore beredda att löda fast
> kontakterna själva?  Alla kontakter är "through hole" och har minst 2.54
> mm stiftavstånd, (VGA är lite sicksack men motsvarande.)  Det skulle
> också låta folk välja lite mer, t.ex. vertikal eller horisontell
> ABC-buss.  Anledningen är att göra dessa på fabrik är dyrt.

OK, men notera att du isåfall inte så lätt kan testa innan leverans.

> 3. Skulle vilja veta om det är något jag siktar på som inte är
> intressant, eller om det är något annat som folk verkligen vill ha
> (t.ex. ett I2S-modem för ljud i stället för ett enkelt filter.)

Några lediga analoga ingångar kunde vara bra. Annars är väl lågt pris är
mer intressant än mängden RAM och dess hastighet tycker jag. ESP-01 är
verkligen liten och billig!

> 4. Är DE0-Nano-SoC rätt val?

En Altera med ethernet och inbyggd programmerare (USB blaster) som
säkerligen kommer att finnas i lager i många år. Kostar en del men jag
hittar inget bättre alternativ med en lika stor FPGA. Ca 1230 kr inkl.
moms på Digikey (sök på P0419).

/Anders