[abc80] Emulering av 7.8kHz interrupt i ABCWin?

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Sön Jan 15 06:20:29 PST 2017

Efter att ha lekt med hires ett tag (med goda resultat) blev jag sugen på
att greja lite med ljud igen.

Tidigare fick jag ett tips från Robert Juhasz om ljud2.asm som visade hur
man kunde använda 7.8kHz-interruptet, som borde kunna bli en bra väg till
att kunna ha ljud igång samtidigt som man gör åtminstone en del enkla
grafiska effekter med CPU-tiden som blir över.

Slängde ihop ett enkelt test baserat på den koden, men fick det inte alls
att fungera, interrupt-koden verkade inte köra alls när jag testade i
ABCWin.
Till sist förde jag över filen på ett SD-kort och testade på riktig
hårdvara bara för säkerhets skull, och då fungerade det.
Så jag antar att ABCWin inte emulerar det högupplösta interruptet alls?
Finns det någon chans att det skulle gå att hacka in så att den gör det?

/Andreas