[abc80] Registrera eget VBL-irq?

juhasz juhasz at abc.se
Sön Feb 5 23:56:08 PST 2017

Jag tror tyvärr det är kört om man inte vill byta rom... nmi hoppar ju alltid till #0066 och där uppdateras bara klockan. 7.8 khz är ju en ide, men annars kanske kassettinterruptet går att använda?
Robert
Skickat från min Samsung Galaxy-smartphone.
-------- Originalmeddelande --------Från: Anders Jansson <andj at hem.utfors.se> Datum: 2017-02-06  08:40  (GMT+01:00) Till: abc80 at abc80.org Rubrik: Re: [abc80] Registrera eget VBL-irq?
Den 2017-02- 12:55:54 skrev Andreas Gustafsson
<andreas.gustafsson at gmail.com>:

> 7.8kHz IRQ funkar ju fint till musik etc. men ibland så hade det varit
> trevligt att kunna hooka in sig på ett VBL-irq, dvs. något som körs i
> 50Hz.
> Det finns ju ett NMI som körs då och uppdaterar någon intern klocka, men
> finns det något sätt att få sin egen kod att anropas också?

Jag hade en plan att använda klockinterruptet för att polla externt
tangentbord. Men NMI verkar ju ha en fast adress i ROM... Kanske måste man
räkna i 7.8 kHz interruptet och anropa kod därifrån.