[abc80] Joystick

Göran Åhling goran at eadc.se
Sat Dec 30 07:08:27 PST 2017

Surfning om Atari-joysticken visar ju på att det är 5 signaler, 4 för
riktning och en för knapp.

(Tack för tipsen!)

"Mellanriktningarna" signaleras genom att två "huvudriktningar" båda är
aktiva.

Totalt alltså 5 bitar, 32 möjliga kombinationer.

Något aktivt mellan är väl inte fel. Exempelvis en UART! Möjligen
kombinerat med en 5=>1 OR (5 dioder?...) och en oscillator som pulsar
"strobe" så länge som någon ingång är aktiv. (Annars kan programvara
göra det också i ABC:n... En ingång används då för den ihop-ORADE
signalen "knapp tryckt", en utgång skickar ut klockpulser till UARTen
som skickar in tecken på en data-ingång. UARTen kan förstås byglas till
5 databitar, 1 stoppbit och ingen paritet...

Men sedan behövs det förstås en linjedrivare mellan UART och
V-24-kontakten, t.ex. en gammal fin 1488.

För att mata logiken behövs troligen en ned-stabb från +12 V snöret.

I själva verket är det säkert lättare att göra detta i en PIC/AVR än med
gammaldags MSI, men vist vore det kul att kunna använda en gammal fin
HD-6402!

Gott nytt ABC-år till alla läsare!

/Göran