[abc80] Joystick

Göran Åhling goran at eadc.se
Tis Dec 19 04:24:49 PST 2017

Hmmm

Här är det väl 5 ingångar, inte 9 som det tidigare skrevs om, som är aktiva?

Men hur är det med ingången i ABC:n.

Lite "forskning" på nätet leder till:

http://www.abc80.net/archive/luxor/ABC80/Styr-och-m%C3%A4t-med-ABC80.pdf

Sid 11 visar kopplingen.

V-24-kontakten har 2 utgångar och 3 ingångar. Med "scanner-teknik" kan
man hämta in 6 värden rakt av (med ena eller andra utgången som strobe
och 6 dioder)

Om man använder C-mos med lagom matningsspänning och skyddsdiod kan man
givetvis mata in 2 utgångar i en avkodare 2 => 4, och får då 4 strobar x
3 värden = 12 alternativ.

Vill man ha mer blir det att använda en räknare i stället för avkodaren
(fortfarande bara en IC...) Ena utgången reset, andra ger pulser. Då
blir de väl bara tålamodet som sätter gränsen för hur många gånger som
man orkar testa de 3 ingångarna...

Jag kan inte kolla ditt schema - jag har ingen aning om hur
joy-stick-kontaken (9 pol) är funtad!

Men helt klart är att ingångarna i ABC bara kan ha ett värde - de skall
vara mellan 3 och 15V, + eller -. Däremellan ett odefinierat,
"förbjudet" intervall, som inte avkodas på nåogt definierat sätt, det
kan bli vad som helst. Varje mottagarkretn går i vilket fall till en
PIO-pinne, som endera nolla eller etta.

MVH

/Göran