[abc80] Går det att få in en ABC 80 på Olimex iCE40HX8K FPGA-kort?

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tors Dec 7 14:22:10 PST 2017

Den 2017-12- 21:56:24 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:

> Och ett till...
>
> - Billigt FPGA-kort från Kina (e.g. aliexpress.com)
>
> 	+ Kan bli *mycket* billigt (< $60)
> 	- Ofta mindre FPGAer än officiella demokort från t.ex. Terasic
> 	  (som ofta har de största modellerna)
> 	- Hur länge går det att få tag i samma kort?
> 	- Ofta något äldre teknik (t.ex. Cyclone IV)
> 	- Svårt att få tag i ett port med precis rätt kontakter
> 	  (men kanske det är värt besväret att göra ett expansionskort?
> 	  Vore betydligt enklare än ett helt FPGA-kort.)

Prismässigt är väl ett begagnat DE1 fortfarande ett bra alternativ, och
förstås klart enklast. Men trådlöst internet/mus/tgb vore förstås stiligt!
Däremot bryr jag mig inte särskilt mycket om 50 MHz. Om man gör ett eget
kort kunde det kanske vara intressant att ta en betydligt mindre FPGA och
låta en PIC32 sköta RAM och SD och ev. tgb?

Undrar förresten om de senaste demoprogrammen med video-trix funkar i
ABC80FPGA?