[abc80] CP/M och pascal i ABCWin

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Dec 6 14:14:36 PST 2017

On 12/06/17 13:57, H. Peter Anvin wrote:

> Att köra CP/M krävde hårdvaruändringar.  I ABC-FPGA hade jag ingen
> riktig CP/M-binär till ABC, så jag definierade min egen variant och
> skrev ett BIOS till den.
>
> ABC802/6 eller ABC80-64K borde kunnat köra åtminstone CP/M-2 utan ändringar.
>
> Är det någon som vet hur den äkta ABC80 hade ändrats?

Såvitt jag minns, problemen med CP/M var:

1. Hårdkodad sektorstorlek på 128 bytes (tror inte firmware i
   ABC-kontrollerna hanterade det, men hårdvaran fanns)

2. Program laddas alltid på adress 100h, och det krävs RAM från adress
   0. Eftersom det är resetvektorn krävs något sätt att swappa ut ROM.
   Jag tror att det var en artefakt från de första mikrodatorerna utan
   ROM, då man fick ladda ett program via switchar.

   ABC80-64K och ABC802/6 hade detta.  ABC800[CM] med HR-kort hade det
   teoretiskt sätt, men du fick ett minneshål mellan 16K och 32K.

3. CP/M-3 krävde bankswitching, så själva CP/M inte tog plats i de
   adresserbara 64K.  ABC806 hade detta (men återigen förlorade man
   HR-grafiken.)