[abc80] Går det att få in en ABC 80 på Olimex iCE40HX8K FPGA-kort?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Dec 6 12:17:25 PST 2017

On 11/25/17 05:09, Anders Jansson wrote:

> Jag tror det behövs mer än dubbelt så stor FPGA för den nuvarande
> ABC80FPGA. Men jag ser billiga Altera DE1 på Ebay, bara drygt 600 kr!
> Det är väl rätt kort?
>
> https://www.ebay.com/itm/Terasic-Altera-University-Program-DE1-Board/352185146701?hash=item51ffdedd4d:g:-PcAAOSwDNhZ5Pd8
>

> Dyr frakt (nästan 300 kr) men ca 900 kr totalt är bra pris även om det
> skulle tillkomma importavgift. Eventuellt kunde vi samordna för att
> spara lite frakt?

Jo, DE1 är rätt kort.  Eftersom Cyclone II börjar bli till åren kommen
(10 år nu!) skulle jag vilja porta till ett kort som har en Cyclone V,
Cyclone 10 eller MAX 10, beroende på vad som fungerar.

De nyare korten har normalt inte SRAM, men Cyclone V åtminstone har
tillräckligt med RAM för att det ska kunna gå att köra minst 50 MHz.

Några alternativ:

- DE10-Nano ($130)

	+ Kraftfullt kort
	+ Egen CPU
	+ Ethernet
	+ HDMI
	- Svårare port

- DE0-CV ($150)

	+ Mycket lätt port
	- Mindre användbart för andra projekt
	- Saknar nätverk
	- Saknar ljud

- DE1-SoC ($249)

	+ Egen CPU
	+ Ethernet
	+ USB
	± Medium port
	- Dyrt

- DE10-Standard ($350)
	+ Mycket kraftfullt
	+ Egen CPU
	+ Ethernet
	+ USB
	+ Troligen lätt port
	- Mycket dyrt

- Cyclone V GX Starter Kit ($179)

	+ Lätt port
	+ HDMI
	+ SRAM!
	- Saknar tangentbordskontakt
	- Saknar nätverk
	- Dyrt

- DE0-Nano-SoC Kit/Atlas-SoC Kit ($99)

	+ Egen CPU
	+ Ethernet
	+ Stort community via Rocketboards.org
	+ Billigt
	+ USB
	- Saknar ljud
	- Saknar video
	- (Troligen) svårare port

- DE10-Lite (MAX10) ($85)

	+ Mycket billigt
	- Saknar ljud
	- Saknar tangentbordskontakt
	- Saknar (Micro)SD-kontakt
	- Saknar nätverk

DE0-Nano-SoC eller DE10-Nano verkar som bra alternativ.  DE0-Nano-SoC
och DE10-Lite skulle kräva någon form av tilläggskort (eller, för
DE0-Nano-SoC, någon form av USB-dongle) för de kontakter som saknas --
enkla grejer, kan troligen göras med bara resistorer och ett par
kondensatorer, och möjligen en opamp (för ljudet).  En enklare version
av Lancelot-kortet som jag använde som tillägg till Cyclone I-kortet
alldeles i början.

Vad tror ni?