[abc80] IEC

Göran Åhling goran at eadc.se
Tis Aug 8 00:45:17 PDT 2017

Det fanns serie-kort till bussen, förutom mjukvaran ABCV24 som körde
mjukvaru-uart i den vanliga kontakten bakpå maskinen.

Jag vill minnas att respektive "drivrutiner" skapade en enhet, V24:, som
sedan terminalprogrammet kunde använda och alltså inte behövde känna
till detaljerna om hårdvaran/vilken hårdvara. Jag vet att jag körde
terminal i ABC-80 som access av en minidator.

Minidatorn kom från Scandia-Metric som sålde CAI, Computer Automatation
Incorporate, Alpha LSI-II till ett antal svenska skolor runt 1980. Detta
system kördes med en multi-user Basic-tolk som kunde ha upp till 10
terminaler. De första terminalerna som såldes var mekaniska teletype
ASR-33 i 110 baud, så det var ett lyft att köra mjukvaru-uart i en
ABC-80 även om denna inte kunde lagra eftersom remsstans/remsläsare
saknades på ABCn.

Det fanns (minst) två olika nätverk CAT-net och LUX-net. Tror det är det
senare jag sett. Det var då "bara" ett sätt att dela på en 8"-floppy och
en skrivare för alla ABC-80 i samma sal. Jag har för mig att det gick
över den inbyggda, mjukvarudrivna, "serieporten", och kan väl inte ha
varit så extremt snabbt om man säger. Men jämfört med kasettband så!

/Göran