[abc80] BAS-filer från SD-kort?

juhasz juhasz at abc.se
Tis Sep 27 11:57:33 PDT 2016

...eller så lägger ni .bac - filerna på en emulerad hd-image med abcwrite. Då funkar _allt_ precis som på den gamla goda tiden! ;)  Jag kör uteslutande så numera...
Robert

-------- Originalmeddelande --------Från: Joppe <joppe at agusta.se> Datum: 2016-09-27  20:34  (GMT+01:00) Till: Andreas Gustafsson <andreas.gustafsson at gmail.com> Kopia: abc80 <abc80 at abc80.org> Rubrik: Re: [abc80] BAS-filer från SD-kort?
Egentligen borde jag kunna svara på dessa frågor rakt av, men jag minns inte
och är tvungen att konsultera manualerna. Men.... rent principiellt så tänker
jag så som följer om dina frågor:

1. .BAS-filer är bara text-filer. De ska normalt inte innehålla någon
binär-kod överhuvudtaget i sitt ursprungliga utförande. Låt vara att det går
att lägga in körbar kod som en lång "REM"-sats eller motsvarande, men det
kräver lite teknik för att nå den. Säger bara att det _går_...

Det jag inte minns är ur hur känslig ABC-tolken är för radmatningar och
vagnretur. I grunden så ska .BAS-filerna motsvara vad jag trycker ned/in via
tangentbordet. Så 13(0x0d) (RETURN) torde vara rätt avslut på en
text-fils-rad, dvs en .BAS-fil. Jag har något minne av att ABC80x generellt
skrev 13 10 (CR-LF) som rad-slut. Men som sagt, jag minns inte.

2. START80.BAS
Hm, jo, alltså, om du har ett ROM på den adressen så ska borde det fungera med
10 ;CALL (16384)
spara filen
och skriv "RUN START80.BAS"

Nu får ni påminna mig om hur det där med "Autostart" fanns hos ABC-familjen av
datorer överhuvudtaget?

3. Angående att starta ett annat program från ett redan startat basic-program
i ABC80 har jag inget minne av att det går att göra direkt med den inbyggda
basic-tolken. ABC80x med sin utvidgade basic-tolk hade funktioner för att göra
detta.

Detta hindrar dock inte möjligheten att via lite maskinspråk åstadkomma detta,
men det kräver lite klurigheter.

Då är väl SYS (DOS) med .ABS-filer ett roligare alternativ. Påminner om DOS
eller CP/M eller något liknande system. Men då har vi lämnat BASIC-världen.

Det finns säkert någon som kan förtydliga mitt lilla utkast till frågorna nedan.

Hej hopp!
/Carl-Johan