[abc80] Assemblyprogram som .BAC-filer

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Sat Okt 8 03:29:41 PDT 2016

Den 2016-10- 09:06:21 skrev juhasz <juhasz at abc.se>:

> Kul projekt!
> Själv har jag kört en del sdcc med dess assembler, men då har jag
> ignorerat den inbyggda runtimen och mekat ihop lite egna asm/c
> bindningar till abc:s rom-rutiner. Kan lägga upp vid intresse... Som
> loader använde jag ditt ithabs-program som tillsammans med abcwrite kan
> göra en hel toolchain så att 'make all-run' kompilerar o paketerar allt
> i en diskimage o sen startar emulatorn...

Intressant att höra vad ithabs kan användas till, det har jag undrat. Kul
och användbara grejor! Skulle gärna läsa lite dokumentation för dummies.
Listans arkiv är förstås ett ställe att söka på. Efter att ha laddat hem
alla gzip-arkiv och installerat ett flertal unzip-program kom jag fram
till att det var rena textfiler, bara att ta bort filändelsen! Importerade
alla i rätt ordning och fick en enda sökbar textfil och hittade mycket
riktigt lite info om ithabs från 2005.

/Anders