[abc80] Assemblyprogram som .BAC-filer

Abinsium abinsium at gmail.com
Tors Okt 6 16:17:28 PDT 2016

Hej,
jag använder också Z88DK. Den inbyggda versionen i Rasbian och Lubuntu
16.04 fungerar, men är lite gammal. Senaste Nightly fungerar i Windows
10, men jag lyckas ej få den att köra i Lubuntu på Raspberry Pi. Jag
ska väl egentligen ta upp detta med utvecklarna av Z88DK, men jag
hoppas någon här kanske vet. Det går dock att kompilera den utan fel.
Det är när jag kompilerar testexemplet på
http://www.z88dk.org/wiki/doku.php?id=temp:front#installation som det
blir fel:
  $ zcc +zx -vn test.c -o test -lndos
  Unrecognised argument: ext=opt
  sccz80:"/home/pi/Hämtningar/z88dk/lib/config/../..//include/fcntl.h"
  L:43 Warning:#17:Expected ';'
  sccz80:"/home/pi/Hämtningar/z88dk/lib/config/../..//include/stdio.h"
  L:218 Error:#32:Already defined Compilation aborted

Jag har även provat att kompilera den och köra på /home/pi/z88dk med
samma problem så det beror nog inte på 'ä'. Jag har även satt variabler:
  export PATH=${PATH}:${HOME}/Hämtningar/z88dk/bin
  export Z80_OZFILES=${HOME}/Hämtningar/z88dk/lib
  export ZCCCFG=${HOME}/Hämtningar/z88dk/lib/config

Jag har även provat att ha '/' i slutet på de två senare, men utan
framgång, men det kompilerar lika bra.

Jag har provat med ./build -c och make clean; ./build -k .

  $ which zcc
  /home/pi/Hämtningar/z88dk/bin/zcc

Ett annat fel:
  $ zcc +cpm -vn -SO3 -clib=sdcc_iy --max-allocs-per-node200000 test.c
  -o test -create-app
  sh: 1: zsdcpp: not found

Jag tänkte porta några av mina C-program till ABC 80, men just nu
håller jag på med ZX81 och har hittat en Z88DK handledning på tyska:
http://forum.tlienhard.com/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=405
Men det finns en automatisk översättning till engelska, men koden är
delvis förstörd:
http://www.sinclairzxworld.com/viewtopic.php?f=6&t=1043

Det finns mer dokumentation på Z88DK:
http://www.z88dk.org/wiki/doku.php?id=platform:zx81