[abc80] BAS-filer från SD-kort?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Okt 4 18:29:41 PDT 2016

On 09/27/16 11:57, juhasz wrote:

> Nu får ni påminna mig om hur det där med "Autostart" fanns hos ABC-familjen av
> datorer överhuvudtaget?

Autostart fanns i ABC800, men inte i några av standard-DOSen till ABC80.
 UFD-DOS till ABC80 är en port från 800:an, och den följde med där --
man kan ju knappast ifrågasätta att det är användbart.

> 3. Angående att starta ett annat program från ett redan startat basic-program
> i ABC80 har jag inget minne av att det går att göra direkt med den inbyggda
> basic-tolken. ABC80x med sin utvidgade basic-tolk hade funktioner för att göra
> detta.

CHAIN "filnamn"

> Detta hindrar dock inte möjligheten att via lite maskinspråk åstadkomma detta,
> men det kräver lite klurigheter.
>
> Då är väl SYS (DOS) med .ABS-filer ett roligare alternativ. Påminner om DOS
> eller CP/M eller något liknande system. Men då har vi lämnat BASIC-världen.
>
> Det finns säkert någon som kan förtydliga mitt lilla utkast till frågorna nedan.
>
> Hej hopp!
> /Carl-Johan

Jag har scripts som kan producera .abs, .bac, och .bas-filer från binär
maskinkod.

http://git.zytor.com/fpga/abc80/abc80.git/tree/data?h=de1

Se bin2abs.pl, bin2bac.pl, bin2poke.pl.

Tricket att lägga maskinkod i en REM-sats funkar inte på ABC80.  I
stället lägger .bac-generatorn maskinkoden i stränguttryck.  Eftersom
ABC80 har begränsad längd på satserna behövs en maskinkodssnutt
(bacldr.asm/bacldr2.asm) för att kompaktera ihop det.