[abc80] Fanns COMAL till ABC 80 eller ABC 800?

Göran Åhling goran at eadc.se
Sat Nov 5 15:06:29 PDT 2016

Enligt Wikipedia fanns Comal bland annat för CP/M, dock får man väl vara
lite försiktig med sina (=mina) gissningar...

Compis-datorn pekade ju ut COMAL som det primära valet, och den datorn
körde ju i grunden just CP/M-86, dvs CP/M för Intel 8086-familjen.

För ABC:na fanns det CP/M-tillsatser, bland annat från Myab, men där
härskade givetvis "traditionell" CP/M för 8080 / Z-80.

Men möjligen gick det att köra någon version av Comal under "vanlig"
CP/M, dvs i en "extrautrustad" ABC, kanske lite vanligare i 800 än i
80:ian, men båda fanns.

Men en gissning är väl att Ygeman talar om just erfarenhet i
Compis-datorn, varför bry sig om att få detaljer rätt när man är på
ministernivå? Troligen är det ändå bara något han hört talas om i en
korridor, och nu försöker sig på att verka "kunnig" med...

/Göran