[abc80] ABC80 med SD micro

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Sat May 14 13:29:42 PDT 2016

Hej!

Ja, microSD är lätt att komma åt, bara att trycka till så poppar det ut. Robert gjorde sitt eget RJDOS för att kunna köra filer direkt från SD, så man behöver inte trixa med en HD- eller floppy image. Men OK, jag ser att Robert svarade hur man relativt enkelt hanterar image-filer. På en standard ABC80 får man en uppgradering till 32k RAM på köpet.

Jag siktar på ca 500kr. En sak jag skulle vilja fixa är möjlighet att uppdatera firmware direkt via USB. Den bootloader som följer med UBW32 funkar tyvärr inte. Det kan nog att ta ett par månader innan allt är klart. Kul att det verkar finnas intresse! Jag har 7 kort varav 3-4 verkar tingade redan.

Här finns en bild där Hans Peter testar. Till vänster kör han sin ABC80FPGA och till höger en äkta ABC80 med Hårddisk-emulering.
http://www.abc80.org/~hpa/fpga/huge/two-abc80.jpg

Hälsn.
Anders