[abc80] ABC80 med SD micro

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Sat May 14 11:04:55 PDT 2016

Hej!

Jag skulle kanske också kunna vara intresserad av en färdigbyggd lösning
(ingen kung på att löda själv).
Letar i första hand efter något för att enkelt kunna provköra saker jag
cross-developat på PC på min ABC80.
För tillfället konverterar jag till WAV eller MP3 och laddar via
kassettadapter, men det tar ju sin lilla tid för lite större program.
Ett par frågor:

* Sitter micro-SD-slotten så att man kan komma åt den utan att behöva
montera av expansionen? Dvs. kan man bara stänga av ABC80n, dar ut
SD-kortet enkelt, kopiera in lite nya filer, sätta tillbaka och dra igång?
* Hur funkar det när du säger "program som sparats direkt på SD". Skulle
jag alltså kunna kopiera min filer (.BAC-filer som jag genererat från mina
Z80-binärer via bin2bac) direkt till SD och sedan köra dem? eller måste man
generara någon sorts komplett HD-image av filerna man vill accessa?
* Hur fungerar det rent allmänt på ABC80n? Krävs det någon speciellt ROM
eller något för att kunna accessa den här emulerade hårddisken? Jag har
bara en "standard" ABC80 (ingen diskdrive eller något) och det enda sättet
jag laddat filer hittils är via "run cas:".
* Ungefär hur mycket tror du att slutprodukten skulle kosta
(ABC-adapter-kort + UBW32 + montering) ?

Mycket frågor, ber om ursäkt för min brist på kunskap! :)

/Andreas