[abc80] Läsa av tangentbordet från assembler?

Göran Åhling goran at eadc.se
Tors May 12 13:10:58 PDT 2016

Borde bli
LD   C,$38
IN    A, (C)

Men mina manualer, listning, handbok mm. är ännu ej uppackat efter flyttning, så jag " skjuter bara från höften"

Tangentbordet är scannat i hårdvara, den kretsens utregister är ansluten till port 56 (decimalt) i Z-80:ins I/O-fält. Jag har för mig att detta är beskrivet redan i manualen, eller möjligen i boken "Avancerad programmering av ABC-80" (Studentlitteratur, om jag minns rätt, borde gå att beställa på biblioteket)

Har ett svagt minne av att bit 7 är 1 så länge någon knapp är nedtryckt.

Lycka till, och välkommen åter med fler frågor så listan har någon aktivitet!
Göran

Skickat från min iPhone