[abc80] ABC838 diskformat?

Anders Sandahl anders at abc80.net
Sön Aug 14 10:56:27 PDT 2016

> Jag postade steam-filen på Kryoflux forum. Jag fick svaret att spår 0
> saknades. Och att driven troligen är misalignad. Logiskt spår 1 är där
> fysiskt spår noll är:
> http://forum.kryoflux.com/viewtopic.php?p=11080#p11080
>
> Jag ska testa med en annan drive och en annan diskett, om jag har fler.
>
> /Anders

Jag gjorde en image av en DEC PDP-8 diskett (8") som jag hittade. Denna
har jag kollat att den är fungerar genom att köra OS/8 på simh. Image;en
är ok och således är driven jag använder okej. Detta borde betyda att jag
skulle kunna läsa en ABC838 korrekt.

Jag har lagt upp image:arna här om någon skulle vilja kolla på dem:
http://www.abc80.net/zz/disk-image/

Jag är ganska säker på att abc838_test3.img och abc838_test4.img
innehåller vettigt data. I imagen så ligger sektorerna från spår 0-76 sida
0 och sedan spår 0-76 sida 1.

Intressant är att kryoflux tyckte att att spår 0, sida 0 var oformaterat!

Det är också intressant att fillistningen ligger i sektor 5 i första
spåret både för mina 640K och min 8" image. Saken är bara att på 640K så
ligger listningen på sidan 0 men på 8" imagen så ligger den på sida 1.

Jag funderar på om det är så att spår0, sida noll normalt inte innehöll data.

Finns det ett lättare sätt att kolla om imagen är ok. Är det någon som har
kört UFD-DOS i en simulator?