[abc80] ABC838 diskformat?

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Ons Aug 3 14:19:26 PDT 2016

Den 2016-08- 22:50:31 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:

> Kan du få sektordata överhuvudtaget?  I sådant fall, skulle du kunna
> skicka ut dem?
>
> Jag har inte lyckats klura ut hur 2x77x26 får i hop det med
> "Microdatorns ABC's" påstående att ABC838 använde 4 sectorers clusters
> (som skulle göra varje UFD-DOS logiskt spår till 32 sektorer, 8K).
> 2*77*26 är helt enkelt inte en multipel av 32.
>
> 	-hpa

Jag har en notering att det bara är 76 spår som används. 2*76*26 = 3952.
En programlista avslutas med "1460 av 3944 sektorer lediga".
Med 2*62*32 = 3968 skulle det fortfarande få plats på skivans 2*77*26 =
4004.

Jag gjorde en floppykabel från 8 tums drive till 5.25 tums kontroller. Har
inte fått det att funka riktigt och vet egentligen inte vad floppydriven
klarar. Den är tyvärr inte dubbelsidig men klarar kanske ena sidan.

/A.J

---
Detta e-postmeddelande har sökts igenom efter virus med antivirusprogram från Avast.