[abc80] externt tangentbord till abc80

juhasz juhasz at abc.se
Tors Sep 3 14:56:46 PDT 2015

> I "input mode" eller "output mode" så får du ett interrupt varje 128 µs
> (7812 Hz).  Varför i hela fridens dagar de valde den frekvensen kan man
> ju bara gissa, men det finns där i alla fall.
>
> 	-hpa

Kanske för att det är häftigt med snabba interrupt? Kan ju vara rätt
användbart - man kan ju t ex göra rätt bra PWM-ljudgenerering, i alla
fall upp till 4 kHz. Om jag förstått det rätt så är det också två
linjesvep på skärmen, för signalen kommer från samma räknare som
genererar hsynk, fast ytterligare delat med 2.

Jag kollade i Stockman och som ni säger, så kollar abc80 givetvis
inp(56) direkt. Lite dumt eftersom det ju faktiskt finns en dedikerad
tangentbordsbyte/flagga i minnet. Det rimliga hade ju varit att låta
interruptrutinen skriva byten i minnet och se låta inläsningsrutinen
skanna den. Då hade det varit en smal sak att injicera tecken genom att
bara skriva flaggan via en bakgrundsrutin.

Det enda raka är nog att köra ABCBus med ROM kopierat i RAM patchat med
en bättre rutin! (fast då måste man ju in och montera en switch under
skalet...)