[abc80] På låssas och på riktigt...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Juni 17 14:25:31 PDT 2015

On 06/03/2015 11:51 AM, Fredrik Axtelius wrote:
> Snyggt, vad är statusen på FPGA-versionen? Finns det fortf. kort att
> köpa eller bör projektet portas till något nyare?

DE1 finns fortfarande att köpa, b.la. från Farnell
(http://se.farnell.com/, DK-CYCII-2C20, 2228,55 SEK), eller direkt från
Terasic (http://www.terasic.com.tw/, $150) men det börjar bli till åren
och Cyclone II stöds inte längre av nya versioner av Quartus (men de
äldre versionerna finns fortfarande att ladda ner.)

Jag har själv ett Cyclone V SoCKit-kort ($350), andra alternativ vore
DE0-CV ($150), DE1-SoC ($249), eller Cyclone V GX Starter Kit ($179)
från Terasic eller något av Xilinx-korten från Digilent
(http://www.digilentinc.com/).

Själv skulle jag föredra SoCKit, helt enkelt för att jag redan har ett
-- det är också ett mycket kapabelt kort, och stöds av rocketboards.org
-- men jag har ingen idé vad folk tycker och/eller vilka kort som är
lättast att få tag i i Sverige/Europa.