[abc80] externt tangentbord till abc80

juhasz juhasz at abc.se
Ons Juli 29 04:41:56 PDT 2015

Ah, är det bara jag som kör dubbla lager tillklippt häftkudde istället
för foampads! ;)

Jag har i alla fall också testat att köra in saker på
tangentbordsingången. Har en abc vars tangentbord saknade tangenter så
kopplade in en arduino "emellan", dvs 8 ingångar som läste vad som kom
från tangentbordet och 8 utgångar till abc80. Testade egentligen bara
arduino seriell -> abc men det funkade fint om man inte var för snabb...

Bara att lägga ut 7-bitars ascii på ingången  (bit 0-6) och sedan dra
bit 7 hög sålänge man vill att tangenttryckningen skall vara. Eftersom
hanteringen i abc är interruptbaserad kan man göra en kort puls bara om
man vill köra textprogram, men kör man spel som använder inp(56) för att
kolla om tangenten hålls nere vill man nog ha ett lite mer avancerat
sätt (t ex att man har olika seriella koder för tg ner och upp)

Finns roliga möjligheter med detta, t ex att eka (om man nu har ett
fungerande tangentbord) tecknen på serie ut om man vill använda sitt
abc80-tangnetbord externet, eller ansluta en seriell bluetoothmodul för
trådlöst hackande....